FAQ: veelgestelde vragen

Periodiek onderhoud

Wat voor onderhoud wordt er uitgevoerd?

Er wordt naar een aantal factoren gekeken door de monteur wanneer hij komt voor het liftonderhoud. Het is van belang dat alle onderdelen grondig worden geïnspecteerd.

Zo wordt uitgebreid gekeken naar de geleiders in de schacht en worden de veiligheidscontacten en buffers gecontroleerd.

Ook volgt een schoonmaak van de lift put en het dak van de cabine.

Als je een onderhoudscontract hebt wordt er gekeken naar de deuren en naar eventuele technische problemen die dezen zouden kunnen ondervinden in de toekomst.

Tevens wordt er gekeken naar kleinere obstakels, zoals onderdelen waaraan gebruikers zich aan kunnen storen.

De monteur komt aan op de locatie. Indien afgesproken zal hij zich melden bij de desbetreffende persoon.

 Eenmaal bij de liftinstallatie aangekomen worden er een aantal ritten gemaakt om te luisteren en te voelen of er punten zijn die extra aandacht verdienen.

Indien aanwezig wordt het spreek-luistersysteem getest.

Vervolgens worden de onderdelen in de machinekamer geïnspecteerd, denk hierbij aan de liftmachine, snelheidsbegrenzer, besturing en de relais.

De componenten in de liftschacht worden niet overgeslagen. De deuren worden gecontroleerd en vervolgens indien nodig afgesteld. Deuren zijn namelijk één van de grootste oorzaken waarop een lift stal staat.

Zijn dit maandelijkse terugkomende kosten?

Liftonderhoud heeft normaal gesproken geen maandelijkse kosten. In een contract wat een eigenaar met ons afsluit zal afgesproken worden hoe de betaling voldaan wordt en in hoeveel termijnen. In de meeste gevallen zal dit eens per jaar zijn. Afhankelijk van het contract kan er gekozen worden om de betaling per kwartaal of per halfjaar te voldoen.

Periodieke keuring

Wat is een periodieke keuring?

Met een lift is het eigenlijk net als met een auto. De eigenaar moet er voor zorgen dat zijn auto APK gekeurd is en in dit geval moet de lift een certificaat van goedkeuring hebben (APK keuring voor liften).

Een certificaat van goedkeuring waarborgt dat de gebruikers een lift veilig kunnen gebruiken. De inspecteur zal tezamen met een assisterende liftmonteur de installatie testen op alle veiligheidscomponenten. Na de controle van al deze punten zal de inspecteur een verslag schrijven (keuringsrapport) en bij positief resultaat een “Certificaat van Goedkeuring” leveren.

Kan ik een afspraak verzetten?

De periodieke keuring wordt altijd tijdig aangemeld, indien deze datum en/of tijd u niet uitkomt plannen wij in overleg een nieuwe datum, mits dit tijdig wordt doorgegeven. Er dienen namelijk meerdere partijen tegelijk bij de installatie aanwezig te zijn. Het planningen van een keuring neemt dus veel tijd en overleg in beslag. Het uitstellen van een keuring kan leiden naar het verlopen van het certificaat. Dit willen wij natuurlijk te allen tijde voorkomen.

Wanneer heeft een lift een periodieke keuring nodig?

Uw liftinstallatie moet elke 18 maanden opnieuw periodiek gekeurd worden.

Net als bij een eerste keuring laat u dit doen door een erkende keuringsinstelling. Wanneer een lift eerder is gekeurd door een erkende keuringsinstelling, krijgt u doorgaans tijdig een herinnering voor de volgende keuring.

De verantwoordelijkheid blijft echter bij uzelf, echte heeft Livenco een eigen systeem die de certificaatdatum in de gaten houdt.

Is een lift niet bijtijds gekeurd, dan verloopt het certificaat van goedkeuring en mag u de lift niet meer gebruiken.

Modernisering

Hoe ziet een liftmodernisering eruit?

Het volledig vervangen van een oudere lift is meestal erg kostbaar, omdat je met demontage van de oude installaties zit, de nieuwste bouwkundige normen waar de lift aan moet voldoen en dan de kosten om de nieuwe lift te plaatsen. Liftmodernisering is een uitstekend alternatief. 

Het Moderniseren van een liftinstallatie kan verschillen per klant. Na het opstellen van een rapport en begroting kan men ervoor kiezen om gefaseerd de lift te renoveren. 

Over het algemeen worden de besturing, frequentieregelaar, drukknoppen in- en buiten de lift vervangen.

Daarnaast kunnen de deuren vervangen of gereviseerd worden. Dit is afhankelijk van de huidige staat waarin een deur zich begeeft. Dit geld ook voor de liftaandrijving en het interieur van de lift.

Op deze manier wordt er nagenoeg een nieuwe lift geleverd en heeft u voor komende decennia weer een betrouwbare lift tot beschikking.

Door advies in te winnen, wordt vaak een hoop duidelijk en zal de nut- en noodzaak uitgelegd kunnen worden van alle onderdelen.

Wat zijn de geschatte kosten?

Een liftrenovatie is een kostbaar project. Afhankelijk van wat er uitgevoerd moet worden en welk type/merk component er wordt geplaatst zal de prijs bepalen.

Een goed advies voor de lift met de wensen van de klant zal bepalend zijn voor een totale kostenindicatie

Een renovatie van een lift kost vaak tussen de € 15.000,- tot €35.000,- excl. B.T.W.

Reparaties

Wat kost een reparatie?

Dit is afhankelijk van het onderdeel wat defect is. Een reparatie wordt altijd gespecificeerd in arbeid en materiaal. Daarnaast kan vaak gekozen worden tussen originele onderdelen of gelijkwaardige mark onafhankelijke onderdelen.

Wij kunnen alle onderdelen van de grote liftbouwers krijgen. Kone, Otis, Schindler, Orona, Thyssen, enz. Hierdoor bent u niet afhankelijk van de fabrikant die de lift gebouwd heeft. Daarnaast is de kennis en kunde van deze fabrikanten inmiddels verspreid door verschuiving van monteurs in afgelopen decennia, waardoor kennis ook bij ons ruim aanwezig is.

Vraag vrijblijvend een offerte aan bij Livenco.

Hoe weet ik wat er stuk is aan mijn lift?

De monteurs staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar. Deze specialist tracht spoedig een diagnose te stellen van de defecte lift en direct proberen te op te lossen. Indien het defect niet ter plaatse te herstellen is, zal er een reparatietraject gestart worden. De storing zal achteraf beschikbaar zijn, zodat u weet wat de oorzaak was van de storing. Tijdens kantooruren heeft u altijd uw contactpersoon beschikbaar om extra uitleg te krijgen omtrent de storing of reparatie.

 

Indien onderdelen vervangen moeten worden om de liftinstallatie te herstellen sturen wij u een passend voorstel.

Hoe lang duurt een reparatie?

Dit is afhankelijk van het te vervangen onderdeel. In onze offerte geven wij aan hoeveel uren nodig zijn voor de betreffende onderdelen. Bij oudere installaties kan het langer duren voordat onderdelen voorradig zijn, omdat deze schaars worden.

Het is daarom ook belangrijk dat u zich laat adviseren op onderdelen voorradigheid van uw installatie, om de bedrijfszekerheid en een vlotte afhandeling hiervan te waarborgen.

Storingen

Help! Mijn lift staat vast of heeft een storing. Wat doe ik nu?

Zijn er mensen opgesloten in de lift?

Bel direct onze storingsdienst: 036-8483609 of druk op de alarmknop van het spreek-luistersysteem.

Sta je zelf in de storende lift?

 Bel de storingsdienst via de alarmknop in de lift.

 Het telefoonnummer staat vaak ook op een sticker.

Onze planning zoekt na de melding direct een beschikbare monteur.

 De monteur komt zo snel mogelijk naar uw liftinstallatie om de storing op te lossen.

Wat gebeurd er nadat er een storing is gemeld?

Nadat u uw storing heeft gemeld via 036-8483609 of storing@livenco.nl zoekt onze servicedesk medewerker een beschikbare monteur.

De monteur wordt aangestuurd en komt z.s.m. uw kant op om de storing op te lossen. De terugkoppeling zal na het afmelden van de storing in onze portel beschikbaar zijn. Deze kunnen wij ook naar u mailen.

Wanneer kan ik de monteur verwachten?

Standaard hanteren wij een aanrijtijd tot 4 uur. Echter in de praktijk is de monteur binnen 1,5 uur aanwezig. Dit is afhankelijk van de tijd en dag dat er een storing gemeld wordt. Avond en weekeinden vallen buiten de reguliere werkuren, waardoor er minder monteurs aanwezig zijn. Bij drukte kan dit leiden tot langere wachttijden.

Is het een noodgeval, dan zal men met spoed naar de installatie rijden. Een monteur is vaak binnen één uur aanwezig.

Ook servicemonteurs dienen zich aan de verkeersregels te houden, waardoor file of andere opstoppingen vertraging leveren in de aanrijdtijden.

Wat te doen bij opsluiting?
  • Zitten er personen opgesloten in de lift?

    • Bel direct onze storingsdienst: 036-8483609.
    • Sta je zelf in de storende lift? Bel de storingsdienst via de alarmknop in de lift.
    • Het telefoonnummer staat ook op een sticker.
    • De hulpdiensten staan u te woorden en zullen de hulpdiensten inschakelen.
Hoe vaak komen storingen in liften voor?

Het landelijke gemiddelde ligt op ca. 2 storingen per jaar per liftinstallatie. Dit is echter afhankelijk van het gebruik en de leeftijd van de liftinstallatie.

Een oudere liftinstallatie die veelvuldig wordt gebruikt heeft een hogere kans op storingen. Het tijdige vervangen van onderdelen voorkomt een hoop storingen en garandeert een bedrijfszekerheid.

Kunnen jullie alle storingen zorgvuldig oplossen?

Ja, onze productspecialisten kunnen alle liftstoringen van alle merken vakkundig verhelpen. Als de servicemonteur niet uit een storing komt, zal er een productspecialist bij komen die vaak meer kennis en kunde heeft van de betreffende installatie. 

Indien er een defect onderdeel vervangen dient te worden maken we hiervoor een passend voorstel.

GSM Lifttelefoon

Wat is een lifttelefoon?

Een lifttelefoon is een telefoon-unit die ingebouwd is/wordt in uw liftinstallatie. Deze kan werken op basis van een analoge lijn of op GSM-techniek.

Door de alarmknop op uw cabinetableau 5 seconden ingedrukt te houden krijgt u verbinding met één van onze service medewerkers.

Dit systeem kunt u gebruiken in een geval van nood, zoals bij een opsluiting. Vaak is de verbinding van uw mobiele telefoon niet toereikend in de lift, omdat deze is omringd door een betonnen schacht vol met bewapening. Het signaal van uw telefoonprovider komt hier vaak niet goed doorheen. Een spreek-luistersysteem van een lift heeft een eigen antenne die geplaatst is op een punt waar het signaal van de provider het best is.

Hoe werkt een lifttelefoon?

Bij een calamiteit (opsluiting) moet men minimaal 5 seconden op de alarmknop drukken, waarna er verbinding wordt gemaakt met een meldkamer. De meldkamer vraagt welk adres u zicht bevindt en zal hierna bijvoorbeeld een monteur aansturen om u uit de lift te bevrijden.

 

Een lifttelefoon is een Europese aanbeveling en wordt ook direct geadviseerd in het kader van “goedhuisvaderschap”. Bij een calamiteit waarbij je opgesloten zit in de lift zal je altijd hulpdiensten kunnen bereiken die kunnen helpen om je uit de lift te krijgen.

Een lifttelefoon kan op een analoge lijn en op GSM techniek werken. De analoge lijnen (bijv. van KPN) gaan een deze dagen verdwijnen, waardoor er overgeschakeld moet worden op GSM techniek. Bij het plaatsen van een spreek-luistersysteem (lifttelefoon) adviseren wij altijd een vrij op de markt verkrijgbaar product te kiezen, omdat u hierdoor niet gebonden bent aan één leverancier. De grotere merken zoals Kone, Otis, Schindler, Thyssen, enz. hebben een eigen systeem die niet naar een ander geprogrammeerd kan worden. U bent hier du verplicht om weer een nieuw systeem aan te=schaffen. Vrij op de markt verkrijgbare spreek-luistersystem kunnen naar elk gewenst telefoonnummer geprogrammeerd worden.

 

Om te zorgen dat het systeem altijd werkt zorgen wij ervoor dat er dagelijks 5 signalen worden getest, waardoor wij voor 99,9%. De signalen zijn: noodaccuspanning, signaal sterkte, actieve drukknop,  aanwezigheid 220V, actieve microfoon.

Liftinformatie

Wat moet een lifteigenaar weten?
  • Een liftinstallatie dient iedere 18 maanden gekeurd worden.
  • In het kader van goed huisvaderschap dient uw lift onderhouden te worden door een erkend liftbedrijf.
  • Er zitten slijtage gevoelige onderdelen in uw liftinstallatie die tijdig vervangen dienen te worden om storingen te voorkomen zoals deurrollen, kabels, leidsloffen. Zorgt u voor een begroting om niet onverwachts voor grote investeringen te staan.
  • U hoeft niet bij de fabrikant te blijven. Ook andere bedrijven kunnen aan de onderdelen komen, of er kunnen alternatieven onderdelen geleverd worden. Kennis en kunde is inmiddels ook beschikbaar bij de concurrent.
Wanneer wordt een lift vervangen?

Een liftinstallatie wordt eigenlijk nooit in zijn geheel vervangen, er wordt eerder gekozen voor een renovatie van de liftinstallatie.

Hier zijn diverse redenen voor:

  • De huidige norm blijft behouden, een nieuwbouw lift valt onder de nieuwste norm.
  • De kosten zijn beduidend lager, omdat je niet hoeft te voldoen aan de nieuwste richtlijnen
  • Er worden vrij op de markt verkrijgbare componenten gebruikt waardoor u niet afhankelijk bent van de multinationals

Bij nieuwbouw wordt een nieuwe lift geplaatst, omdat er dan nog geen installatie is. Men kiest vaak voor renovatie, omdat je de kosten voor vervanging van onderdelen kan verspreiden over meerdere jaren.

Bijvoorbeeld; de liftmachine gaat vaak 30 jaar mee, terwijl de liftbesturing vaak na 20 jaar wordt vervangen.

Wil men echter een grotere lift en de ruimte is hiervoor beschikbaar, dan kan men voor nieuwbouw kiezen. Men dient alleen wel rekening te houden met de nieuwe lift-norm die vaak ook diverse bouwkundige eisen stelt. Hierdoor is het financieel vaak minder aantrekkelijk om in een bestaand gebouw een nieuwe lift te plaatsen.

Door te renoveren, kunt u een nieuwe lift benaderen terwijl u toch de oude norm hanteert.

Wanneer is een lift veilig?

Uw lift is veilig voor gebruik als hij correct wordt onderhouden en periodiek wordt gekeurd. Nederland heeft hoge eisen voor het gebruik van een lift. Veiligheidseisen worden ook regelmatig bijgesteld om de lift nog veiliger te maken. Doordat de lift verplicht periodiek gekeurd dient te worden (eens per 18 maanden), zal dit een bevestiging zijn voor een veilige installatie. Mocht de keurmeester een opmerking maken wat niet veilig is, dan zal de lift geen certificaat krijgen en is daardoor afgekeurd.

Onze monteurs lopen alle veiligheid componenten na tijdens het periodiek onderhoud, waardoor eventuele gebreken worden opgespoord en direct verholpen indien mogelijk is.

Mag ik de lift in gebruik nemen zonder een keuring?

Nee, wanneer uw liftinstallatie niet voorzien is van een veiligheidscertificaat is het niet toegestaan om de liftinstallatie te gebruiken.

De liftinstallatie dient zo snel mogelijk gekeurd te worden om de veiligheid van de gebruiker te garanderen.

Als de liftinstallatie niet is voorzien van een veiligheidscertificaat is het niet zeker of de liftinstallatie veilig is.

Zijn er verschillende soorten liften?

Ja er zijn heel veel verschillende soorten liften, elke fabrikant ontwikkeld en bouwt zijn eigen liften.

Liftinstallaties worden opgedeeld in een aantal hoofdgroepen:

  • Tractie liften.
  • Hydraulische liften.
  • Spindel liften

Deze selectie is weer onderverdeeld in:

  • Personen liften
  • Goederen liften
  • Brancardliften
  • Brandweerliften
  • Beddenliften

Zo heb je diverse normen waar een installatie onder kan vallen. Een mindervalideheffer dient gekeurd te worden onder de machinerichtlijnen, waardoor deze eens per jaar gekeurd moet worden. Een liftinstallatie valt onder de warenwet besluit liften, waardoor deze eens per 18 maanden gekeurd dient te worden.

Corona Maatregelen rondom lift keuringen

Gaan alle keuringen door?

Ja alle keuringen moeten worden uitgevoerd. Ja, liften blijven keuring plichtig.

Op dit moment is Nederland en de wereld in de ban van Covid 19. Hierdoor is een deel van de maatschappij bijna stil komen te liggen of werkt deze op een ander manier. De overheid heeft maatregelen bepaald in verband met Covid 19 die door branches of een werkgever zijn vertaald naar eisen voor het eigen bedrijf.

Een gebruiker is verplicht om alleen een goed onderhouden en gekeurde lift te gebruiken. De gebruiker heeft hiervoor een overeenkomst met een keurings- (NL-CBI) en een onderhoudsbedrijf. Door de overheidsmaatregelen, die noodzakelijk zijn in verband met Covid 19, zijn de gebruikelijke procedures die verband houden met de verplichting op grond van het Warenwetbesluit liften 2016 (artikelen 18, 22, 23, 24, 25) te moeten keuren en onderhouden, niet altijd onverkort uitvoerbaar.

In het Warenwetbesluit zijn de procedures en de keuringstermijnen bepaald.

De meeste keuringen of reparatie- en onderhoudsactiviteiten kunnen gewoon doorgaan als gepland met inachtneming van de overheidsmaatregelen die noodzakelijk zijn in verband met Covid 19.

De (administratieve) voorbereiding en afronding van een keuring kan natuurlijk doorgaan maar ook veel fysieke inspecties kunnen doorgaan als gepland met inachtneming van de regels van de overheidsmaatregelen zoals de 1,5 meter afstand houden.

Keuringen, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden moeten altijd doorgaan aangezien dit een onmisbare facilitaire of ondersteunende functie binnen de vitale sectoren en de leefomgeving zijn. Dit om te garanderen dat een lift veilig is en veilig te gebruiken blijft. Het is van belang om daar waar liften uit de onderhoud-, reparatie- of keuringstermijn vallen om deze werkzaamheden ondanks de nu gaande pandemie uit te voeren. Een lift moet binnen 12 maanden na de eerste ingebruikneming of vervolgens na ten hoogste 18 maanden periodiek gekeurd worden. Tevens dient de lift en de veiligheidscomponenten te allen tijde in goede staat van onderhoud verkeren.

Afwijking of een ontheffing van deze eisen en termijnen is niet mogelijk. Er kan ook geen tijdelijke regeling voor ontheffing gemaakt worden aangezien gezondheid en veiligheid samen bovenaan staan. Liften zijn cruciaal voor het zorgdragen dat de vitale sectoren de werkzaamheden op een veilige manier kunnen uitvoeren. Een lift moet te allen tijde veilig zijn en veilig te gebruiken blijven.

De procedure en manier van het uitvoeren van de werkzaamheden dient wel aangepast te worden om te voldoen aan de overheidsmaatregelen die noodzakelijk zijn in verband met Covid 19.

De onderhoud- en keuringsinstanties dienen samen met de gebruiker te bespreken hoe de keuring of het onderhoud of reparaties nu gaan plaatsvinden. Als het onderhoud, reparatie of een keuring nu niet kan plaatsvinden in een ziekenhuis of verpleeghuis, kan er, bij hoge uitzondering, bezien worden of ermee volstaan kan worden dat maar een deel nu gekeurd, gerepareerd of onderhouden wordt en de rest stilgelegd wordt. Gezien de huidige maatregelen kan een fysieke inspectie mogelijk i.p.v. bijvoorbeeld begin april naar eind april verschoven worden in een verpleeghuis of ziekenhuis. Dit alleen als dat uit oogpunt van de veiligheid kan.

 

Vanuit het oogpunt van veiligheid blijft ook nu gelden dat mocht het onderhoud, reparatie op korte termijn of de keuring in de officiële keuringsmaand niet kunnen plaatsvinden dan, de lift stilgelegd dient te worden. Een uitgezette lift wordt pas weer in gebruik genomen nadat het benodigde onderhoud of reparatie heeft plaatsgevonden of de keuring is uitgevoerd.

De onderhoud-, keuringsbedrijven (NL-CBI) en de gebruiker zijn gezamenlijk verantwoordelijk om te zorgdragen dat een lift veilig is en veilig gebruikt wordt en blijft worden en op tijd gekeurd, gerepareerd en onderhouden worden.

Zijn de bewoners/gebruikers veilig tijdens het in gebruik nemen van een lift?

De Gebruiker kan de lift veilig gebruiken indien men zich houdt aan de gestelde richtlijnen opgesteld door het RIVM.

Dit houdt in:

  • Regelmatig handen wassen met water en zeep.
  • Hoesten en niezen in de binnenkant van de elle boog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Geen handen schudden.
  • Minimaal 1,5 meter afstand van een ander.

Men adviseert om niet meer dan 2 personen tegelijk de lift te nemen.

Zijn inspecteurs tijdens hun werk veilig?

Op dit moment blijven alle inspecteurs / monteurs aan het werk en gaan keuringen door op plaatsen waar dit veilig en mogelijk is. 

Daarbij hanteren de inspecteurs / monteurs alle maatregelen zoals door overheid en RIVM aangeraden om verspreiding te voorkomen. Inspecteurs / monteurs met verkoudheidsklachten blijven thuis en de minimale afstand van 1,5 meter wordt in acht genomen. 

Contact